Madeira marras-joulukuussa (28.11 - 12.12.2005)

Madeiran jouluvalot

Lento meni rutiinilla maanantaina aamulla Helsingistä Funchaliin. Madeiralla kävimme heti alkajaisiksi palauttamassa mieleen marketin paikan ja lähitienoon. Iltapäivällä oli matkanjärjestäjän tervetuliaistilaisuus ja sen jälkeen lähdimme vielä kävelylle Funchaliin sateenvarjon kera. Sattui nimittäin niin, että sateli melkein koko maanantain ja oikeastaan myrskysikin. Yöllä satoi ja tuuli kai enemmänkin mutta matkaväsymyksen takia tuo jäi huomaamatta.

Olimme tällä kertaa kahden viikon matkalla, koska arvelimme, että sään takia tullee välipäiviä ja toisaalta on mukava pitää levada- ja vuoristopatikointien lomassa vähän vapaatakin. Toisaalta olimme olleet huhtikuussa 2000, tammikuussa 2001 ja maaliskuussa 2004 aiemmin Madeiralla, joten ei välttämättä ihan parhaille paikoille ehtinyt (uskaltanut) tai tullut mentyä uudestaan.

Tiistaina oli heti sen verran harmaa päivä, että katsoimme parhaaksi aloittaa museolla Quinta das Cruzes.Sinänsä ihan mielenkiintoinen. Siellä oli vanhoja huonekaluja, taide-esineitä, maalauksia jne. Lisäksi museon takana oli hieno puutarha. Täältä poistuimme Avenida Arriagan infopisteen kautta maistelemaan Blandy's Madeiraviinejä Sao Francisco Wine Lodgeen. (São Francisco Cellars Wine Museum)

Keskiviikkona matkustimme bussilla Santo da Serraan, josta kävelimme rannikon suuntaan Levada da Novalle, jota oli tarkoitus tulla jonkin matkaa takaisinpäin. Niin teimmekin, mutta jouduimme palaamaan parin tunnin kävelyn jälkeen takaisin Santo da Serraan, koska yhdessä jyrkässä mutkassa yli menevä puro oli kasannut paljon savea ja upottavaa mutaa levadan päälle. Olisi siitä ehkä jotenkin päässyt nelin kontin mudassa kahlaamalla yli mutta kun ei voinut olla varma siitä, että oliko levada alla ehjä ja toisaalta rinne oli hyvin jyrkkä tässäkin kohdassa. Pelasimme varman päälle ja palasimme lähes samaa reittiä.

Torstaina oli paikallinen pyhäpäivä ja matkustimme bussilla Eira do Serradon näköalapaikalle, josta kävelimme alas Nunnien laaksoon. Kastanjakeiton ja maisemien ihailun jälkeen palasimme bussilla uuden tunnelin kautta Funchaliin. Bussi ei enää näytä kulkevan jyrkkää tietä suoraan Eira do Serradoon vaan kiertää uutta tunnelia pitkin. Jotkin vuorot käyvät Eira do Serradon kautta, mutta nekin vain koukkaavat sinne uuden tunnelin suulta.

Perjantaina ajettiin bussilla Monteen, josta kävelimme ensin polkua Curral dos Romeirokseen ja sieltä edelleen levadaa pitkin ensimmäiselle teetuvalle. Kahvitauon jälkeen palasimme bussilla Funchaliin.

Lauantaiksi varasimme paikalliselta vuoristo- ja levadakävelyihin erikoistuneelta toimistolta kävelyretken Boca da Corridasta Encuemadaan. Tämän polun alkuun ja loppuun oli vähän hankala sovittaa yleisien kulkuneuvojen aikatauluja, joten tämä vaikutti parhaalta tavalta nähdä upeita vuoristomaisemia. Ajoittain oli jokunen pilvi peittämässä huippuja mutta suurimman osan ajasta ilma suosi ja reitti oli ihan sopiva kunnolle. Reitti kulki hienojen vuoristomaisemien halki Nunnien laakson sivulta Pico Granden editse Encuemadaan. Välillä oli meri näkyvissä jossain kaukana ja saaren korkeimmat huiputkin olivat nähtävissä ennen Pico Granden sivuutusta.

Sunnuntaina pidettiin ihan sovinnolla vapaapäivä. Kävimme vain kuluttelemassa aikaa rantapromenadilla.

Maanantaina oli tarkoitus käväistä jossain vähän kauempana mutta sade oli ihan tulollaan ja Desertas saaretkin olivat kadonneet jonnekin mereltä, joten teimme vain kävelyn läheiseen ostoskeskukseen Camara de Lobosin suuntaan. Täältä palattuamme alkoikin sataa.

Tiistaina ajoimme bussilla Aquas Mansasiin ja kävelimme Levada dos Tornosin loppuun Santo da Serran lähelle.

Keskiviikkona oli taas vähän liian epävakaista pidemmille retkille ja niin suuntasimme Jardim Botanigue kasvitieteelliseen puutarhaan. Löytyi sieltä sentään muutamia kukkivia kukkia tähänkin vuoden aikaan.

Torstaina oli taas paikallinen pyhäpäivä ja me suuntasimme omatoimiselle saarikiertueelle. Eli bussilla 139 Porto Moniziin ja bussilla 80 sieltä takaisin. Menomatkaan meni yli kolme tuntia ja paluumatkaan lähes neljä tuntia. Matkalla tosin pidettiin pari pidempää taukoa kumpaankin suuntaan. Ribera Bravassa mennen tullen ja lisäksi Sao Vicenten kohdalla rannikolla mennessä ja Estreito da Calhetassa tullessa. Porto Monizissa oli aikaa kolme ja puoli tuntia.

Perjantaina varattiin opastettu levadakävely Quiemadas - Galdera Verde - Quiemadas. Tänne alkuun olisi pitänyt tulla taksilla, joten tällainen järjestetty kävely matkoineen oli helpoin. Kävely ei kyllä mielestämme ollut siellä ihan helpoimpia. Jyrkää vuorenrinnettä, pieniä vesiputouksia ja tunneleita oli rikastuttamassa komeita maisemia. Varmajalkaisuutta tällaisissa levadakävelyissä tosiaan tarvitaan.

Lauantaina kävelimme kaupunkilevadaa Camara de Lobosin suuntaan ja viimeisen kilometrin Lobosiin kävelimme tietä myöten. Paluun teimme rantaa seuraten. Ensin tietä alkumatka ja sitten loppu rantapromenadia pitkin.

Sunnuntaina ajoimme bussilla Camachaan ja sieltä kävelimme levadan Assomadaan, josta paluu bussilla takaisin.

Maanataina olikin sitten jo vuorossa loppujen tavaroiden pakkaus, huoneiden luovutus ja paluu Helsinkiin. Jokohan tämä paikka nyt olisi tullut valmiiksi?

Kuvia matkalta

kukka-asetelma

Meri aamulla ja Desertas saaret
aamu parvekkeelta . . Desertas saaret

Kaupungilla oli järjestetty kultturitoimintaa mm. kansantanssia, kuoro lauloi joululauluja sekä puhallinorkesteri esitti jouluisia säveliä.
PICT3254.jpg - 22879 Bytes . . PICT3500.jpg - 21473 Bytes

Päiväkuvia aikajärjestyksessä:

Museon Quinta das Cruzes puutarhan orkidea ja Blandy's madeiraviinitynnyreitä alempana kaupungilla.
orkidea . . Madeiraviinejä

Keskiviikkona käännyttiin levadalta takaisin.
levada . . Mutainen levada

Torstaina käväistiin Nunnien laaksossa.
Curral das Freiras

Perjantaina Levada dos Tornos Romeiroksesta teetuvalle asti. Kuva teetuvalta ja palattua Funchalin satamasta.
teetuvalta . . Satamaa

Lauantaina polkua Boca da Corridasta Encuemadaan ja saaren korkeimmat huiput.
Corrida - Encuemada . . Korkeimmat huiput

Sunnuntaina ja maanataina rantapromenadilla:
rannan kukkia . . ranta

Tiistaina levadaa Aguas Mansasista Santo da Serraan päin.
Levada dos Tornos . . Kukkia levadan yläpuolella
pieni tunneli

Keskiviikkona Jardim Botanigue.Kukkaistutuksia ja palmuja eri paikoista.
kasvikuvioita . . palmuja

Torstaina oma saarikierros. Seimi Porto Monizissa ja kaupunkia vähän ylempää.
Seimi Porto Monizissa . . Porto Moniz

Perjantaina kuvia levadalta Guiemadas - Galdera Verde.
putouksia . . tunneli

jyrkkää on . . Galdera Verde

Levada

Lauantaina Camara de Lobos.
Camara de Lobos

Sunnuntain kuva levadalta Camachan ja Assomadan väliltä.
PICT3519.jpg - 27710 Bytes

Edellisten Madeiran matkojen kuvia:
Madeira huhtikuussa 2000
Madeira tammikuussa 2001
Madeira maaliskuussa 2004

Matkailusivulle      ...      Alkuun

Lopuksi Madeiraan liittyvää osoitteistoa netissä. Paikallisia matkanjärjestäjiä, saarikierroksia, levadavaelluksia, bussiaikatauluja ja reittejä:

Madeira Island
Madeira Online
Madeira Live
Portugal info / Madeira
Madeira Web INFO
Madeirahelp (Sää, kartat yms.)
Rodoesten bussiaikatauluja
Nature Meetings
Madeira Webkamera
Madeiran sää(Yahoo Funchal)
Madeiran sää (Meteo Portugal)
Sää Funchal (Foreca Funchal)