Madeira touko-kesäkuussa 2016 (30.5. - 6.6.2016)

Tällä kerralla saavuimme Suomen helteestä pari astetta viileämmälle Madeiralle. Yöt täällä kyllä olivat paljon lämpimämmät kuin Suomessa. Meillä on jäänyt parilla edellisellä kerralla  kulkematta Fanalin seudulla kulkeva levada ja tälläkin kerralla se jäi kulkematta. Sille ei ollut nyt tarpeeksi osallistujia ja sitä ei siten järjestetty. Samaten etukäteen suunniteltu jeeppisafari, joka olisi kulkenut osin luonnonpuiston alueella, jäi toteutumatta. Onneksi sentään päästiin läntiselle saarikierrokselle. Niillä seuduilla olemme kyllä käyneet jo monasti ennenkin, mutta oli siinä kierroksessa jotain uuttakin. Reitti meni mm. Fanalin kautta ja näimme auton ikkunasta vähän sitä maisemaa, mikä sitten jäi patikoimatta. Kun näille valmiille retkille ei päästy niin suuntasimme vain aamun mielialan mukaan jonnekin, missä olimme tosin jo aiemmilla kerroilla käyneet. Onhan saarella hyvät bussiyhteydet ja levadoita, vuoristopolkuja ja puistoja riittää lähempänä ja kauempana. Museot sivuutimme tällä kertaa sovinnolla ja taidenäyttelykin osui vain Monte Palacen puiston käynnin yhteyteen.

Toimintaa riitti joka päivälle ja käveltyä tuli paljon tutuissa paikoissa. Toisaalta,  kun noita suosituimpia polkuja on tullut talsittua jo useampaankin kertaan, niin tuntui vähän kuin tämä olisi jo nähty ja oli iskeä jonkinlainen levadaähky. Nyt tosin polut olivat kuivia ja sää oli suotuisa. Yritimme keksiä jotain pientä uutta myös mukaan.

Tiistaina oli se ainoa toteutunut paikallisen matkatoimiston  retki. Kiersimme pikkubussilla Camara de Lobosin, Cabo Giraon,  Ribeira Bravan, Encumeadan ja Fanalin kautta Porto Moniziin. Siellä kävimme omatoimisesti  Joao Batistan linnakkeesa, joka on muutettu akvaarioksi. Siellä emme olleet ennen käyneet. Paluumatkalla pysähdyimme Seixalissa ja muuten ajoimme Sao Vicenten ja Encumeadan kautta takaisin. Sää oli myös ylhäällä näkyväisyydeltään hyvä.

Madeira, Cabo Giraolta . . Madeira, Ribeira Brava
Yllä kuva Cabo Giraolta ja Rantakuva Ribeira Bravasta.

Madeira, Keskiosasta kuva . . Madeira, Porto Moniz, Akvaario
Yllä näkymä Encumeadasta ja toisessa kuva akvaariosta Porto Monizissa.

Pohjoisrannikon aasinpolku Seixalin lähellä on kärsinyt sortumista.
Madeira, sortunut aasinpolku

Keskiviikkona lähdimme Ribeiro Frioon. Kävelimme sieltä  Santo da Serraan. Aina ennen on kävelty Portelaan. Matkaan tuli ehkä pari kilometriä lisää, mutta löytyipä pieni polun pätkä levada da Serralta Santo da Serraan, jota emme ollet ennen kulkeneet.

Madeira, Levada, Ribeiro Frio . . Madeira, levada Ribeiro Frio

Torstaina ajoimme bussilla Monteen ja tutustuimme Monte Palacen trooppiseen puistoon.

Monte, afrikkalaista taidetta . . Madeira, Funchal, Monte Palace

Yllä afrikkalaisen taiteen näyttelystä kuva ja Monte Palacen puutarhaa.

Monte Palacen kasveja

Tässä vielä pari kuvaa kaupungilta illalla. Toinen on Lidon alueelta ja toinen keskikaupungilta.
Funchal, Lido, Jakaranda kukkii . . Funchal, puisto

Perjantaina kävelimme rantapromenadia edestakaisin Camara de Lobosiin maistelemaan madeiraviiniä Henriques & Henriques viinimyymälään.

Alla kuva menomatkalta ja pari kuvaa viinikaupasta ja paluumatkan kuva merellä purjehtivasta Santa Maria laivasta.

Madeira, rantaa . . Camara de Lobos, viinipuristin

madeiraviiniä . . Madeira, Santa Maria

Lauantaina menimme jälleen bussilla Monteen ja kävelimme sieltä Levada dos Tornosta Camachaan. Illalla oli satamassa 20 minuutin ilotulitusesitys.

Alla kuva polulta ennen levadaa ja pari kuvaa levadalta.
Monte - Romeiros, eläimiä polulla . . Levada Tornos

kukkia Levadan varrella  Levadan varsilla oli paljon kukkia.

Illalla oli ilotulitusesitys kaupungilla:
Funchal, ilta . . ilotulitusta Funchalin satamassa

Sunnuntaina katselimme merimaisemia kaupunkilevadan Levada dos Piornaisin varrelta. Sunnuntaina oli kai joku ilmainen kaupunkibussipäivä. Huomasimme sen illalla palatessamme hotelliin, kun  bussien lippuautomaatit oli  peitetty ja sai matkustaa ilmaiseksi. Matkatoimisto olisi voinut paremmin informoida moisesta tilanteesta.

Kaupunkilevadan vartta:
Funchal, kaupunkilevada . . kili

Pari kuvaa kaupungilta:
Funchal, papukaijakukkia . . Funchal, kuva puiston laidalta

Olemme nyt käyneet Madeiralla jo niin monta kertaa, ettei oikein enää tahdo keksiä mitään uutta itseä kiinnostavaa saarelta. Voisiko ajatella, että tämä paikka on jo nyt meidän osalta valmis ja voisi seuraavaksi mennä  vaikka jonnekin  Kreikan saarelle ihan vaan löhöilemään. Tai sitten keskittyä enemmän vaan kotimaan matkailuun. Sattaa olla, että jonkun vuoden jälkeen taas kuitenkin jonkinlainen Madeira-kaipuu iskee päälle.

Asiaan vaikutti vielä tällä kerralla sellainen seikka, että sattui kehnoin hotelli mitä meillä on Madeiralla koskaan ollut. Olemme joskus olleet puolta halvemmallakin lomabudjetilla, mutta yhtä huonoa hotellia ei ole ennen ollut. Sänky oli varmaankin kokenut jo monta maanjäristystä, koska se huojui ja heilui joka suuntaan, kun vähänkin kääntyi. Aamukahvi oli todella vain pelkkä aamukahvi. Ennen on sentään ollut juustoa ja leikkeleitä myös aamusämpylän kera. Liikenteen melua nyt oli, mutta sitä on kyllä vähän joka paikassa.

Suomalainen matkatoimistokaan ei pitänyt edes tervetulotilaisuutta ja toimistolla heillä ei ollut lainkaan vastaanottoa. Ainoastaan naapurihotellissa alkuviikolla oli kolmena iltana virkailija käymässä.

Säät sentään olivat meko aurinkoiset. Ja Suomen sääkin oli muuttunut tällä välin normaaliksi kevätsääksi eli lämmintä oli vähän yli 10 astetta.

Edellisten Madeiran matkojen kuvia:

Madeira marraskuussa 2013
Madeira joulukuussa 2014

Matkailusivulle      ...      Alkuun

Lopuksi Madeiraan liittyvää osoitteistoa netissä. Paikallisia matkanjärjestäjiä, saarikierroksia, levadavaelluksia, bussiaikatauluja ja reittejä:

Madeira Island
Madeira Online
Madeira Live
Portugal info / Madeira
Madeira Web INFO
Madeirahelp (Sää, kartat yms.)
Rodoesten bussiaikatauluja
Nature Meetings
Madeira Webkamera
Madeiran sää(Yahoo Funchal)
Madeiran sää (Meteo Portugal)
Sää Funchal (Foreca Funchal)